Helaas...

22 november 2015 - Valkenswaard, Nederland

De eerste werkweek zit er al weer op.  Vanochtend weer voor het eerst het ijs van de ramen moeten krabben.
Het contrast met vorige week van ruim 30 graden is weer enorm.

De treinreis van Chiang Mai naar Bangkok is zonder problemen verlopen.  De trein had uiteindelijk maar een kwartiertje vertraging, wat voornamelijk veroorzaakt werd door de drukte net voor het station van Bangkok.  Deze trip viel uiteindelijk best wel wat tegen door de lange reistijd.  Met name de 2e helft van de dag, werd redelijk saai door het vlakke landschap met weinig variatie.  De trein waarin de airco net iets te koud stond, hadden we ons vooraf ook iets 'romantischer' voor gesteld.  Je kon nergens ff lekker uit het raam hangen of een keertje rond lopen.  We hadden eerder al op internet gelezen, dat het eten niet veel voorstelde (wat wil je ook, nog geen 25 Euro voor een reis van 750km incl. lunch, koffie e.d.).  Een gewaarschuwd man / vrouw telt echter voor twee.   Wij hadden de vorige dag op de lokale markt naast de nodige versnaperingen 2 gegrilde kippen gekocht voor in de trein.  De verkoopster was duidelijk gewend niet meer dan een halve kip te gelijk te verkopen, en was dolgelukkig toen wij haar vitrine bijna leeg kochten.  Het eten in de trein bleek inderdaad niet te pruimen, wat we ruimschoots met de kip goed konden maken.

Aangekomen in Bangkok, werden we zowat aan gevallen door de vele legale en illegale taxi-chauffeurs.  Doch maakten we eerst even pas op de plaats, zodat Lilian haar sigaretje kon nuttigen, en we even onze benen konden strekken.  Toen we vervolgens op zoek gingen naar een taxi om naar het hotel te gaan, werden we spontaan geholpen door een oudere Thaise dame, die voor ons een taxi aan hield en uitlegde waar we naar toe moesten.

Uiteindelijk zijn we gearriveerd in het Siam Heritage Hotel, waar we vijf jaar geleden onze allereerste kennismaking met Thailand hadden.  Dit prima hotel in hartje Bangkok kwam ons meteen vertrouwd over. Alleen ons terrasje en het restaurant hadden ze verplaatst naar andere locatie binnen het hotel.  Na snel onze spullen op de kamer te hebben gedropt, hebben we weer heerlijk gegeten in het Hotel,  om de dag met een biertje op het terras aan de weg af te sluiten.

De volgende dag (hélaas de laatste dag), hadden we weer een druk programma.  Een klein ritje met de taxi, bracht ons bij het kantoor van Co van Kessel.  Een Nederlander welke inmiddels is overleden, en zich gespecialiseerd had in fietstochten in en rond Bangkok.  Wij hadden de smaak natuurlijk al lang te pakken,  en kozen voor de langste tocht van zo'n 9 uren.  De fietstocht was vooral bedoeld om de diverse kanten van het leven in Bangkok te laten zien,  waarbij de gangbare toeristische plekken juist werden gemeden.    Niets was minder waar.  Met name de het begin van de tocht door China-town, waarbij we door de kleinste steegjes fietsten, dwars door de diverse markten kwamen wij op plekken waar je voor geen goud wilde wonen.  Markten vol met vis en vlees werden afgewisseld door o.a. garages waar de motorblokken tot het plafond waren gestapeld.  De meesten mensen wonen hier waarschijnlijk ver onder de armoedegrens,  maar zullen het niet na laten om ons lachend te begroeten.

Na een klein uurtje kwamen  we op het station, waar we gisteren in Bangkok aan kwamen.  Onze groep bestond uit 9 Nederlanders, 2 Belgen en drie Thaise begeleiders.  Alle fietsen gingen op de oude trein, gekoeld met de open  ramen en de ventilatoren aan het plafond.  Eigenlijk was dit de treinreis met het soort  Boemeltreintje zoals je je die in Thailand voor stelt.  Zo'n 50km buiten Bangkok gingen we de trein af, en fietsten we voornamelijk middels een soort van betonnen paadje van ongeveer een halve meter breed over de vele kanalen terug richting Bangkok, of dwars door de struiken of the road, langs het spoor waar de route niet of nauwelijks zichtbaar was.

Regelmatig werd er gestopt om o.a. een Thais gezin, een school of een tempel te bezoeken of om de uitgebreide Thaise lunch tot ons te nemen.

Een groot deel van de terugreis was per Longtailboot.  Een soort van grootte kano, met achterop  een auto-motor met daaraan een propeller welke in het water hangt.

Aan de rand van Bangkok , stapten we over op de Skytrain.  Een hyper-moderne trein, welke in tegenstelling tot een metro op zo'n 20mtr. hoogte dwars door Bangkok gaat.  Het laatste stuk (het was inmiddels donker geworden) ging door steegjes waar je stuur net tussen paste, en een klein veerpontje om de grote rivier in Bangkok over te steken, terug naar het succesvolle kantoor van Co van Kessel.

Met behulp van de routeplanner op de telefoon, zijn we vervolgens terug gewandeld naar ons hotel, waar we boven op het dak van het Hotel nog zijn gaan zwemmen met uitzicht op de verlichte Skyline van Bangkok.

Na het eten zijn we nog even gaan wandelen over de bekendste NightMarket van Bangkok: PathPong.  Dit is echter niets voor ons, waar ze je overal irritant proberen binnen te halen naar de vele sex-shows.
We hadden dan ook vrij snel ons terrasje terug gevonden, om weer tevreden terug te kijken op een geslaagde dag.

Vrijdag de 13e......Dit zegt al genoeg.
Als of het zo hoort, krijgen we juist vandaag een flinke plensbui in Bangkok.  We wilden nog een keer op het dak gaan zwemmen, maar hebben hier toch vanaf gezien.
We hebben er een half jaar naar uitgekeken, en het is weer voorbij gevlogen.
We hebben weer een fantastische tijd gehad.  Veel nieuwe indrukken op gedaan, veel gezien en ook vooral veel gedaan.
Ook de terugreis is weer prima zonder problemen verlopen,  en ook onze laatste afspraak (Opa Gerrit), stond er netjes op tijd voor het  allerlaatste ritje van Amsterdam naar Valkenswaard.....